Łyżka Czyli Chilli

"Sztuka to wielkie ucho i wielkie oko świata: słyszy i widzi - i ma zawstydzić, drażnić, budzić sumienie. "

Artystyczno - filmowy ansambl powołany do życia w 1993 r. przez  Tomasza „Waciaka” Wójcika i Michała Mendyka, powiększony w 1998 r. o osobę Tomasza Trzosa. Zajmują się twórczością z pogranicza wideo i filmu offowego, w latach 1996-98 tworzyli dla TVP 2 kultowy program „Oczywiście”, obecnie współpracują przy „Szkle kontaktowym” dla TVN 24. Surrealistyczne poczucie humoru łączą z baczną obserwacją polskiej rzeczywistości, traktując swoje działania jako narzędzie do „poprawy kondycji świata”. "Filmy Łyżki udowadniają, że Sztuka nie musi być dziedziną hermetyczną, smętną czy nadętą, by przekazywać treści istotne z punktu widzenia egzystencji" - mówią o swojej działalności.

Grupa po raz pierwszy wystąpiła na Festiwalu WRO - Monitor Polski we Wrocławiu. W kolejnych latach prace Łyżki pokazywane były m.in. w Muzeum Narodowym w Poznaniu i w Warszawie, na Lubelskich Prezentacjach Sztuki Video, w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, na Europejskim Festiwalu Sztuki Performance i Nowych Mediów „ART KONTAKT” w Lublinie, podczas spotkań Present Akcje/wideo/performance w Toruniu czy   w Galerii Art & Working w Hamburgu. Łyżka Czyli Chilli aktywnie współtworzyła warszawski festiwal Weź to Wyłącz, występowała również na łódzkim festiwalu Blow Up. Dla Canal+ zrealizowała cykl „Sto sposobów jak zostać sławnym i bogatym”. Na festiwalu Yachfilm została nagrodzona za klipy dla Mitch&Mitch i Olafa Deriglasoffa („Perełka”).

Członkowie grupy wspópracowali z czasopismami „Brum”, „Aktivist”, „Chichot” i „Plastik”. Łyżka ma także w dorobku indywidualną wystawę w Galerii Zachęta pod tytułem: „Obrazy obrazy” i cykl wielkoformatowych fotografii słynnych polskich muzyków ujętych w cykl „Polak potrafi, przodownicy czy celebryci”, o której sami autorzy pisali: ”... Wydaje się, że Polak potrafi tylko: krytykować, kłócić się, pieklić, zazdrościć, źle życzyć, bałaganić, kombinować, cwaniakować, czy kraść. A tymczasem Polak potrafi o wiele więcej, np. nie zgadzać się na totalnie ogłupiającą współczesną rzeczywistość. Bo w czasach intelektualnego paździerza są momenty, kiedy trzeba się odrobinę z niego otrząsnąć, zdystansować. Ośmieszyć mechanizm tworzenia pseudoautorytetów, życia ich życiem i bezgranicznej wiary w sztucznie wykreowany wizerunek.”

Twórczość filmowa Łyżki doczekała się boxu DVD „F*ck Off” wydanego przez Kino Polska,  oraz DVD z okazji 10-lecia festiwalu WRO z wczesnymi pracami wideo-art. Działalność Łyżki została omówiona w książkach: „Kino niezależne w Polsce 1989 - 2009. Historia mówiona” Piotra Marcekiego oraz „Ukryta Dekada. Zarys historii polskiej sztuki wideo w latach 1985-1995” Piotra Krajewskiego. 

Podczas „Opery Pałacowej” artyści zaprezentują nad (i w ) basenem „Sub Operę Mydlaną”, o której sami mówią:

„„Sub Opera mydlana” to projekcja myśli i pragnień przedstawicieli społeczeństwa hipokrytów i hedonistów. Miejscem przedstawienia jest kryty basen, symbol pozycji społecznej, w którym krezusi tego świata w dmuchanych fotelach toczą absurdalną batalię myślową nad zagrożeniami i bolączkami naszego świata. Choć tak naprawdę niewiele ich te problemy dotyczą. Projekcją ich myśli są obrazy wyświetlane nad nimi. Łyżka Czyli Chilli w swój charakterystyczny prześmiewczy i humorystyczny sposób prowokuje i skłania do refleksji. Czy świat, w którym przyszło nam żyć to nie przypadkiem „opera mydlana" ? ”